Könyvjelző olvasóverseny



Fanni, a nagylány az én régi általános iskolámba jár, ami öt utcasarokra van tőlünk; mosogatás közben, ha nagyon pipiskedem, akkor pont kilátok az iskola tetejére.
Már első osztályos kora óta lelkesen vesz részt az iskolai könyvtár által szervezett, Könyvjelző olvasóversenyen, ahol megadott listából kell kiválasztani, elolvasni legalább négy könyvet, majd azokról szövegértési tesztet kell kitölteni.

Minden évnek volt/van tematikája, amely egy kiválasztott állat körül forog; volt már Egér, Medve, Kutya, Ló éve. Az adott évi olvasmánylista mindig változik, #update: ma megkaptam Márta nénitől a hivatalos listát.
A Könyvjelző Olvasóklub ajánlata 5. évfolyam számára
a  2014/ 2015. tanévre, mely a „KUTYA ÉVE”
(3 választott mű – fordulónként 1 - olvasása egész év alatt az alábbi kínálatból.)

1.    Fekete István:Bogáncs
2.   Cécile Aubry: Belle és Sébastien
3.   Knight, Eric: Lassie hazatér
4.   Per Olov Enquist: A harmadik barlang titka
5.   Gyurkovics Tibor: Kiskutya-Nagykutya
6.   Mándy Iván : Csutak és a szürke ló
7.   Kiss Attila: Altináj
8.   Fekete István: Téli berek
9.   Twain, Mark: Koldus és királyfi
10. Burnett, Frances H.: A titkos kert
11. Móra Ferenc: A rab ember fiai
12.  Saint-Exupéry, Antoine de: A kis herceg
13.  Békés Pál: A Félőlény
14.   Ende, Michael: Momo
15.   Angela Nanetti: Nagyapó a cseresznyefán
16.   Bibliai történetek (Károly vagy új fordítás alapján)



No, és miért olyan érdekes ez?
Hát azért, mert a felsorolt könyvekből párat az osztályfőnök, Viki néni is kiválasztott KÖTELEZŐ olvasmányként. (Lassie, Kis herceg, Altináj, Félőlény) A családunkból volt, aki sokkalta a mennyiséget, és általános ugyebár az a nézet, hogy ha valami kötelező, akkor azt megutálják a gyerekek.
Nos, hát szerintem ezek roppant jól kiválasztott könyvek, pláne mivel a Kis herceget maga az osztályfőnök olvasta fel, irodalom órán a gyerekeknek, szó se lehetett elbliccelésről. El kellett képzelni mindent, ott helyben, óráról-órára, és ez talán nem igazán kell elmagyaráznom, hogy mennyire szemléletformáló módszer.
Amúgy pont a Lassie és a Kis herceg azok a művek, melyeknek mindenféle feldolgozása létezik, a szőke kisfiú története még rajzfilmsorozatban is szerepelt.
Persze ez az olvasóverseny, de a kötelező olvasmányok nyújthatnak egy másik plusz oldalt is, ha a szülő hajlandó rá, kedvet érez hozzá és idejét áldozza. Fannival mi külön polcon gyűjtjük a mindkettőnk által elolvasott műveket, amelyen minden kötelező olvasmány; mind a hét Harry Potter kötet, és Rumini összes kalandja is szerepel.




Megéri, megérte tegnap este is kézbe venni Csutak kalandjait? Talán nem nekem íródott mű, nem fogom újraolvasni, de KÖZÖS ÉLMÉNY.
Mert megbeszéljük, hogy mit olvasott/mit olvastam, ki volt a kedvenc szereplő, melyik volt a kedvenc rész, melyik ereklyét választanánk a háromból :) Közösen megyünk, biciklivel a könyvtárba, sokszor együtt válogatva, így találtuk meg a herceg folytatását.
Holnap ezért fogom elolvasni az általa már kiolvasott Nagyapó a cseresznyefán-t, míg Fanni meg nekikezdett Csutak lókalandjának. Aztán ha szerencséje van, akkor idén is megnyeri, éppen úgy, mint tavaly.

A nevelés nem csak elveken és okos taktikán múlik, mert elsősorban a lényünkkel nevelünk. A nevelés: titkos metakommunikáció. Ami jó benned és tiszta, és ami rossz és koszos, továbbadod. A gyerek remegi félelmeidet, aggódja az aggodalmaidat - de éli a nyugalmadat és derűdet is - ha valódi.
Müller Péter

Megjegyzések