Mini-könyvklub 2: Andy Weir - A marsi

"Andy Weir's masterpiece!  Jealous of Matt Damon!  First in line for the movie?  Me!  Hanx "
https://twitter.com/tomhanks/status/618395114856181760
:D
Andy Weir író egész izgalmas fészbúk oldalt tart fenn, itt adta hírül, hogy Tom Hanks mennyire odáig volt a regényétől.
Hozzáteszem: megérdemelten.



„Egyszerűen letehetetlen ez a könyv! A marsi a jól megírt, eredeti sztori, az érdekes, valószerű karakterek, és az elképesztő technikai hitelesség ritka kombinációja… olyan, mintha a MacGyver-t keresztezték volna A rejtelmes szigettel. „ 
Chris Hadfield asztronauta, a Nemzetközi Űrállomás parancsnoka
10. legjobb sci-fi könyv a molyok értékelése alapján
Goodreads Choice Awards - Best Books of 2014 sci-fi kategória győztes
Olvasottság szerint az elmúlt egy hónap adatai alapján szintén moly nyertes a regény, aminek a magyar kiadó ebben a karcban örvendezett :)

Tartalom:
Hat nappal ezelőtt Mark Watney az elsők között érkezett a Marsra. Most úgy fest, hogy ő lesz az első ember, aki ott is hal meg.
Miután csaknem végez vele egy porvihar, ami evakuációra kényszeríti az őt halottnak gondoló társait, Mark teljesen egyedül a Marson ragad. Még arra is képtelen, hogy üzenetet küldjön a Földre, és tudassa a világgal, hogy életben van – de még ha üzenhetne is, a készletei elfogynának, mielőtt egy mentőakció a segítségére siethetne.
Bár valószínűleg úgysem lesz ideje éhen halni. Sokkal valószínűbb, hogy még azelőtt vesztét okozzák a sérült berendezések, a könyörtelen környezet vagy egyszerűen csak a jó öreg „emberi tényező”.
De Mark nem hajlandó feladni. Találékonyságát, mérnöki képességeit, és az élethez való hajthatatlan, makacs ragaszkodását latba vetve, rendíthetetlenül állja a sarat a látszólag leküzdhetetlen akadályok sorozatával szemben. Vajon elegendőnek bizonyul-e leleményessége a lehetetlen véghezviteléhez?

Értékelés:
megvallom őszintén tétre, helyre és befutóra is 1000 százalékban fogadtam volna, hogy ezt a könyvet választja majd a többség első közös sci-fi olvasmányunknak. Habár Goodreads győztes regénnyel már gyűlt meg bajom, a Csillagainkban a hiba pl nem jött be, ezért nem kicsit igyekeztem húzni-halasztani az olvasást.
Elöljáróban, kinek NEM való ez a könyv? Aki még nem olvasott sci-fit, vagy nincs benne szemernyi matematikai-csillagászati-kémiai-fizikai érdeklődés, meg nagy fokú türelem, ha nem érti ezeket, az NE olvassa ezt a könyvet!!
A többiek?
Nos mindenkinek másnak meg azt tudom mondani: HAJRÁ! :))
Életetek egyik legnagyobb könyvélményét hagyjátok ki, ha nem olvassátok el Mark kalandjait. 
Totálisan és megérdemelten 5 csillag jár a regénynek.


A regény három szálon fut, előbb Mark naplóját, Robinson Crusoe-t idéző kalandjait olvashatjuk; aztán egy véletlen fénykép során a NASA felfedezi, hogy hősünk él, és a kötet további része foglalkozik a földi mentőexpedíció nehézségeivel, politikával, hatalmi csatározásokkal, és főként az eredeti legénységgel, az Ares 3 aztronautáival.
Lenyűgöző és izgalmas regény, amit legfőképpen a hitelességen túl egy dolognak köszönhet: Mark Watney-nek.
A legelső mondattól, a legutolsóig, van egyfajta pozitív életszemlélet, jókora életszeretet, és élni akarás Markban, hatalmas adag kitartással, olykor szarkazmusba hajló öniróniával.
Válogatás a kedvenc részeimből:

"Azt tudtam, hogy Martinez hithű katolikus. Azt nem tudtam, hogy hozott magával egy fafeszületet. Biztos vagyok benne, hogy a NASA basztatta emiatt, de azt is tudom, hogy Martinez makacs egy szarházi.
Fogtam a szent vallási ereklyéjét, és egy fogóval meg egy csavarhúzóval hosszú szálkákra vagdostam. Ha van Isten, a helyzetre való tekintettel csak elnézi nekem a dolgot.
Ha pedig az egyetlen rendelkezésre álló vallási ikon tönkretétele miatt sebezhetővé válok a marsi vámpírok számára, akkor így jártam, vállalnom kell a kockázatot. "

"Összeszedtem a bátorságom, hogy visszatérjek a Lakba. Odaérve már kicsit magabiztosabb lettem, amikor láttam, hogy minden úgy volt, ahogy hagytam. (Mire számítottam? Hogy kifosztanak a marslakók?) "

"Most, hogy a NASA végre tud kommunikálni velem, be nem fognák a szájukat.  Folyamatos információkat kérnek a Lak összes rendszeréről, és van egy szobányi emberük, akik a termésemet próbálják mikromenedzselni.
Csodálatos, hogy egy rakás szarrágó a Földről magyarázza nekem, a botanikusnak, hogyan neveljem a növényeimet.  Többnyire figyelmen kívül hagyom őket. Nem akarok arrogánsnak tűnni, de én vagyok a legjobb botanikus a bolygón.
Egy nagy bonusz: e-mail! Akárcsak anno a Hermesen, most is kapok adatcsomagokat. Ezek persze főleg a barátaim és a családom leveleit közvetítik, de a NASA a nyilvánosság üzeneteiből is mindig válogat nekem egy csokorra valót. Kaptam e-mailt rocksztároktól, atlétáktól, színészektől és színésznőktől, még magától az elnöktől is.  

Az egyik az alma materemtől, a Chicagói Egyetemtől jött. Azt írják, hogy ha egyszer termést növesztettél valahol, akkor azt a területet hivatalosan „kolonizáltad”. Úgyhogy elvileg kolonizáltam a Marsot.
Egyél kefét, Neil Armstrong! "

Szolgálati közlemény:
a többiek értékelésére erre a linkre kell kattintani: http://konyv-sarok.blogspot.hu/p/a-marsi.html

Még mindig lehet hozzánk csatlakozni, bár szeptember 30 kissé szoros határidő :D

Végezetül egy vallomás:
lehet, hogy nem bírom ki, és elmegyek megnézni a filmváltozatot! (ami nálam nagy szó, mert amúgy nem tévézek, és kifejezetten kerülöm a megfilmesítéseket, annyi rossz tapasztalatom volt már.)
Viszont, hé, RIDLEY SCOTT rendezte a filmet! Rémlik a Szárnyas Fejvadász? <3
Igyekeztem azt a trailert kiválasztani, ami kevesebb lényeget lő le :)



Poszthoz forrás volt:
https://www.facebook.com/Andy-Weir-462962073803090/timeline/
http://moly.hu/konyvek/andy-weir-a-marsi
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Martian_(Weir_novel)

Megjegyzések