Popper Péter: Érteni és elengedni



FÜLSZÖVEG:


Sorozatunk Popper Péter gondolatait próbálja egy-egy téma köré csoportosítani. 

Ez a kötet a felnőtté válásról, gyerekkori agresszióról és a lelki egészségről szól. Alapjául azon előadások szolgáltak, melyeket szerte az országban tartott. Rávilágít a felnőtté válás nehézségeire és arra, milyen fontos felnőtté válásunk mérföldköveit figyelemmel kísérni. Miként válhatunk felnőtté, önmagunkért és másokért felelős emberré? Van rá megoldás, csak élnünk kell vele. Az agresszió egyre erőteljesebben meghatározza életünket. Mik az agressziót kiváltó tényezők? Mi a felelőssége a szülőnek és a pedagógusnak? Melyek a lelki egészség kritériumai? Van-e lelkileg száz százalékosan egészséges ember? 
A könyv igen komoly témákat feszeget, de az anekdoták és a humor nem maradnak el. Különlegessége a könyvnek a szerző hangjával megszólaló válogatás a CD mellékleten.





Tudom, hogy elsőre furcsának tűnik, hogy több Popper könyvet teszek ide a bejegyzésbe, de én valahogy mostanában kaptam rá a tanár úr írásaira - jobb későn, mint soha. Két regény között, pláne Szabó Magda után nehéz valami szórakoztatót olvasni, csak megszokásból sétáltam el a könyvtárban az újdonságok polca felé, ahol az Érteni és elengedni állt. Habár én nem hoztam ki a CD-ét, el tudom képzelni, hogy milyen jópofák lehettek ezek az előadások, amiknek a szövegét fejezetenként kétszer is elolvastam.
(megjegyzés: igyekszem lassítani a saját olvasási tempómat, ez nem könnyű, ezért főleg a pszichológiai jellegű könyveket, de a nagyon tetsző regényfejezeteket is duplán olvasom el. Nehéz átszokni a mennyiségi olvasásról a minőségire...)

Nem tudom, hogy másnak mitől hiteles egy pszichológus, de nekem muszáj megéreznem két dolgot a lélekdoktorok mögött: az, hogy igazat mond az illető, felvállalja hitelesen, magától értendően a személyiségét, annak hibáival is; illetve legyen élettapasztalata. Nos ezen pontoknak bőven megfelelt a tanár úr, rengeteg személyes sztorit mond, akár önmagát, a családját, vagy a karrierjét illetően.





2004-2010 között, szinte haláláig adott elő a Nyitott Akadémián, ahol ha a könyveket sorrendbe tesszük, a Kéretlen útravaló 2008-as, a Lélekrágcsálók 2010-es, míg az Érteni és elengedni a legfrissebb posztumusz, 2015-ös kiadás.

Miért hangsúlyozom én ezt ennyire ki?
Mert alapjába véve ugyanarról szól mindhárom előadáskönyv, egyre bővülő példaanyaggal, háttér információval, történettárral. Azt hiszem, minden igazán jó gurunak, tanítómesternek van kedvenc témája, mondanivalója, amit szeretne megértetni és elfogadtatni a hallgatóságával. Olyan fontos tanítás ez, ami az illető előadó legmélyebb hitvallása, tudása legjava, hiteinek szintézise, ezért folyton-folyvást elmeséli azt, akár egy újrajátszott lemezként.
Mindig apró dolgokban volt változtatás a tanítást illetően, de a lényeg változatlan maradt, és nem volt számomra unalmas ugyanazokat a saját életéből vett példákat sem elolvasni. Mindig hasznos, jó érzés tudni, hogy a pszichológus is volt őrült fiatalként, követett el hajmeresztő hülyeséget, vagy hogy neki is volt konfliktusa az iskolával, óvodával...


"Tőlem is mindig megkérdezték az egyetemen, amikor az erkölcsi fejlődésről tanítottam, hogy tanár úr, azt tetszik tapasztalni, hogy a tisztességes, erkölcsös embernek jobb dolga van a mi világunkban, mint a gazembernek? Nem, aranyom – feleltem én – Azt látom, hogy rosszabb dolga van. Akkor miért tetszik erkölcsre tanítani minket? Drágaságom, én nem azt tanítom, hogy tisztességesnek, korrektnek lenni jó üzlet- én azt tanítom, hogy rossz üzlet. Hátrányos helyzetbe kerül az ember, mert a mai társadalmi viszonyok között gyakorlatilag büntetett magatartás a tisztesség. A jutalmazott magatartás a ravaszság, a rafináltság, a simlisség, az ügyeskedés, a csalás. De az ember nem a haszonért tisztességes, nem érdekből tisztességes, hanem érdekei ellenére is."

Jó szívvel ajánlom mindhárom könyvet, de muszáj megemlítenem, hogy a legjobb talán az Érteni és elengedni, habár Szendi Gábor véleménye a kudarcról, traumákról kíváncsivá tett az ő munkásságára is :)

Néhány további idézet, kedvcsinálónak:

"Egy idő után azt mondta a láma, hogy nézd, ha az egész társadalom rohan, időzavarban van, soha semmire nincs idő, akkor te is rohanni fogsz. Ezt nem tudod kivédeni. Ez nem rajtad áll. De rajtad áll az, hogy hogyan rohansz. Mert lehet izgatottan rohanni és nyugodtan rohanni. Rohanj nyugodtan – mondta a Láma. Na most ez az egyetlen recept, amit én tudok. Hogy az ember önmagában teremtsen rendet. Saját agresszióit ne élje ki. Saját félelmeibe ne menjen tönkre. Szóval ne csináljon egyéni bűnöket a társadalmi bűnökből."

***

"A diktatúráknak és a totális rendszereknek ez nagyon jó volt. Ez nem véletlenül alakult így. Nagyon jó volt, mert nagyon jól jöttek neki az infantilis emberek, infantilis felnőttek abban a vonatkozásban, hogy ők voltak a kívülről irányítható tömegember, akit jelszavakkal, mítoszoknak az odakínálásával irányítani és befolyásolni lehetett. Ez a totális rendszernek marha jól jött. Ez volt a cél. Csak észre kell venni, hogy a globalizációnak ugyanez kell. Kívülről, reklámokkal, politikai mítoszokkal, jelszavakkal irányítható tömegember. A társadalomnak egyáltalában nem érdeke, hogy gondolkodásában, ítéletében, viselkedésében szuverén, önálló emberek jöjjenek létre. És ezért az egész társadalom ennek az infantilizálásnak az irányába mozog."

***

"Amikor én igazságügyi szakértő voltam, akkor mindig ugyanaz ismétlődött. Azt mondta a bíróság, hogy szakértő úr, az ön véleménye tele van ellentmondásokkal.
Mire én azt mondtam: Elnök úr, kérem, az ember lelke tele van ellentmondásokkal. Ezt tükrözi a szakértői véleményem."


Megjegyzések