Tittel Kinga: Mesélő ​Budapest


FÜLSZÖVEG:

Hallottál már a hídmesterekről és arról, mi a feladatuk? Tudod-e, ki volt Budapest vőlegénye, és miért hívták kockás bárónak? Gondoltad volna, hogy Európában azért épült elsőként nálunk földalatti, mert az Andrássy utat akkoriban gyönyörű fakocka burkolat fedte, melyet nem akarták tönkretenni a sínekkel? Tudod-e, miért van hét tornya a Halászbástyának? És miért nincsenek felhőkarcolók Budapesten? 
Ha mindezt és még ennél is sokkal több érdekességet szeretnél megtudni gyönyörű fővárosunkról, akkor feltétlenül hallgasd meg, miről mesél Budapest.

A Mesélő Budapest egy családi útikönyv, de akár hétköznapi közlekedés vagy épp osztálykirándulások alkalmával is élvezettel lapozgatható. Számtalan fotó és egyedi térkép, érdekességek, különlegességek, fogalomtár és Ki kicsoda? teszi a kötetet még színesebbé és izgalmasabbá.




Villámvélemény következik, inkább csak képes beszámoló, kedvcsináló.
Tittel Kinga könyve, amelyet Kecskés Judit illusztrált, ugyanis magáért beszél - tényleg egyedi, unikum a maga nemében. A szerző idegenvezető, az előszó szerint elsősorban gyermekei kérdései indították el a mesekönyv megírása felé.

Aztán ahogy nőttek a gyerekek, egyre gyűltek az adatok, úgy alakult ki ez a különleges útikönyv, várostörténeti olvasókönyv. A kötet végén található Ki kicsoda ismét kissé leegyszerűsíti a történelmi szereplőket, ellenben a fogalomtár nagyon alapos munka lett.

Margit híd ideiglenes "kistesvére" Manci névre hallgatott


Az igazat megvallva a stíluson tényleg látható, hogy gyerekeknek készült, kicsit fekete-fehér a szöveg megfogalmazása történelmi alakok és események tekintetében.
Viszont annyi apró információmorzsa, tény van elrejtve az oldalakon, hogy már csak azért is érdemes kézbe venni.

Például nagyon tetszettek az ideiglenes hídak történetei, nevei, de azt is el kell mesélnem, hogy én bizony nem tudtam, hogy a Clark Ádám tér névadója azonos a Lánchíd építő Adam Clarkkal :)
Csak ugyebár magyarosította a nevét, mikor megnősült és letelepedett a fővárosban. Egy másik építészeti csodát is neki köszönhettünk: ő volt az Alagút kitalálója, megtervezője, építkezésének felügyelője.




Szintén a Dunához kapcsolódik a másik tudásbeli hiányosságom, amit a Mesélő Budapest segített helyre tenni: én szentül meg voltam arról győződve, hogy a pesti alsó rakparttal szemben van a budai ;)
Azt meg pláne nem tudtam, hogy miként nevezik a többi részt, nekem mind rakpart volt.



Viszont olvasás közben komolyan mondom sajnos hiába vagyok pesti, sokszor megkeveredtem. Még a budai oldal esetében ez nem is volt gond, azért a belső pesti kerületek esetében mind a rajzok, mind a sorrend nagyon furcsa volt.
Említettem a molyon, hogy mikor a Nyugati pályaudvar leírása utáni oldalon rögtön a Keleti pályaudvart taglaló rész jött, komolyan lapozni kezdtem, hogy hol a Déli és a Kelenföldi? :P


Illusztrációban  a pesti oldalról készült rajzok nagyon meghökkentőek, - hol a budai oldal felől sikerült ábrázolni az adott épületeket, utcarészeket, hol a pesti oldal felől. 
Így került a Duna hol északra, hol délre, de azon belül is délkeletre, délnyugatra vegyesen. 



Vidékieknek említeném meg, hogy a Váczi utca és a Fővám tér sem egymás mellett elhelyezkedő környék, csináltam is egy gugli térképet, hogy érthető legyen a problémám.
Ha egy vidéki olvasó ezen könyv alapján szeretné beutazni Budapestet, akkor két tanácsom lenne: szánjon rá sok-sok időt, és vegyen egy bérletet, mert iszonyatos távolságokat ugrott át önkényesen a szerző.

Ha én lettem volna a kötet szerzője, szerkesztője helyében, akkor vagy kerületenként vettem volna sorra a híres helyszíneket; vagy pedig a Rákóczi hídtól indítottam volna a túrát, a Duna mentén, a Margit-szigetig.

A hektikus sorrend miatt lett csak 4 és fél csillagos a véleményem.


 135. oldalról 136.oldalra egy laza 1 km-es szomszédság :P


Az azonban biztos, hogy jövő nyáron, ha végre mindkét kisebb gyerkőc BKV érett lesz, akkor felkeresünk jó pár helyet, amit Tittel Kinga meseszépen, részletgazdagon leírt, Kecskés Judit pedig nagyszerűen megrajzolt.

A Várnegyed, és a Sikló példának okáért nagyon felkeltette az érdeklődésemet, de az első képen szereplő Japánkert is, ami a Margit-szigeten várja a látogatókat ;)


Megjegyzések