Nyáry Krisztián: Merész magyarok



FÜLSZÖVEG:
Nyáry Krisztián Így szerettek ők című sikerkönyveiben a szerelem sorsformáló erejéről írt, az Igazi hősökben pedig személyes döntésektől példaszerűvé váló életekről. A folytatásban ezúttal 30 olyan magyart vesz sorra, akik a legnehezebb helyzetekben is emberek tudtak maradni, s akik számára önazonosságuk és belső bátorságuk a legszélsőségesebb történelmi helyzetekben is mindent felülírt. Magyarok, akik rendíthetetlen szilárdsággal követték saját értékrendjüket, akik a legsötétebb órákban is mások vigaszai voltak, akik nem féltek újat teremteni, még ha mások nem is hittek bennük, és akik kérlelhetetlenül hűek voltak önmagukhoz. Az iskolaalapító Teleki Blanka, akit a várbörtön sem tudott megtörni; a jobb kezét elvesztő sportlövő, Takács Károly, aki bal kezét használva lett olimpiai bajnok; a magyar gyógyszergyártást megteremtő Richter Gedeon, aki a halál torkában sem volt képes elszakadni a hazájától; a szíriai bevándorló Fadlallah el Hedad Mihály, aki a világ legjobbjává tette a bábolnai ménest; vagy az embermentő Karig Sára, aki azt vallotta: az embertelen törvényeket nem szabad betartani. Merészek voltak és magyarok. Mind magyarok.


Említettem a karácsonyi book tag posztban, ha lesz rá lehetőségem, akkor mindenképpen szert szeretnék majd tenni Nyáry Krisztián könyvére, mert az Igazi hősökkel teljesen meggyőzött, rajongójává tett.
Karácsonyra hét könyvet vettem magamnak, vagy választhattam ajándékba, ebből csak a Merész magyarok volt az, amit nem olvastam még, amivel megkockáztattam, hogy nem fog tetszeni, de amiről sejtettem, hogy legalább annyira le fog venni a lábamról, mint az Igazi hősök.
És persze nem csalódtam, jó szívvel ajánlom mindenkinek ezt a könyvet, akár ajándékba adja másnak, akár magának óhajt olyan olvasnivalót, amit biztosan elő-elő fog kapni, hogy inspirációt merítsen az élethez.

Legelőször is hadd dicsérjem meg a könyv külalakját, engem kenyérre lehet kenni a keményfedeles, minőségi kiadványokkal, amelyekkel az olvasó nemcsak magának szerez örömet, de valószínűleg leszármazottjainak is, mert a kartonizált külső elég sok mindentől megvédi a művet, és bírni fogja a könyv az esetleges költözéseket is.
Én apámtól örököltem Dumas testőr sorozatát, de megvan szinte az egész Akadémiai 1963-as Jókai díszsorozat is, azt fogja olvasni saját három gyerekem is. 
A könyv ÉRTÉK, és ha ezt sugallja a külső a belső mellett is, akkor az értékválságtól küzdő világban elhivatott könyvmoly szívem csak repesni tud.
Nem nagyon csodálkoznék azon, ha a Magyar Könyvek viadalán megint jelölnék Mohammed Nur csodálatos munkáját a Legszebb borító kategóriában :)

A belső szerkezet már az Igazi hősökben megismert, Nyáry Krisztián most is kategóriákra osztotta kiválasztott hőseit, akik mind egy-egy szeletét képviselik a bátorságnak.
Nevüket most két okból sorolom fel, egy: mert megérdemlik, és kedvcsinálónak.

A cselekvés hősei: Michnay Gyula, Márton Erzsébet és Reviczky Imre.
A teljesítmény hősei: Hajós Alfréd, Takács Károly, Steinschneider Lilly és Fuchs Jenő.
A belső szabadság hősei: Ferenczy Béni, Karig Sára és Tersánszky Józsi Jenő.
A vállalkozás hősei: Gulbrand Gregersen, Richter Gedeon és Fischer Mór.
A hit hősei: Márton Áron, Salkaházi Sára, Löw Lipót és Hummel Károly.
Építő hősök: Csonka János, Podmaniczky Frigyes, Kresz Géza és Irinyi János.
A jogvédelem hősei: Varga Katalin, Pásint Ödön és Bédy-Schwimmer Rózsa.
Távoli világok hősei: Vámbéry Ármin, Molnár Gábor és Fadlallah el Hedad Mihály.
A lelkierő hősei: Teleki Blanka, Soos Géza, Zichy Karolina és Zichy Antónia.

Elvileg a könyv molyos címkéi az életrajz, emberi sorsok, történelem szavak, holott leginkább egyetemesen képviselik - elég sokszor negatív előjellel - a magyar nemzet, nép sorsát.
Én nem vagyok mellét döngető magyar, kis hazánkat szeretem az összes depressziós lakójával együtt, de azt hiszem, sőt tudom, hogy a többség útja tévedés. Akikről Nyáry Krisztián könyvei szólnak, mind az Igazi hősök, mind a Merész magyarok, ők jártak jó úton, ők üdvözülnek biztosan a túlvilágon, lelkeik felülemelkedtek az átlag felé, a nagybetűs EMBER kategóriába.


"Nem szeretünk elsőként cselekedni, mert attól félünk, kudarc érhet minket. Úgy gondoljuk, hogy más alkalmasabb nálunk, és egyébként is túl késő: ha volt is megfelelő pillanat a cselekvésre, már elszállt. Szeretnénk a hősök közzé tartozni, de nem akarjuk megkockáztatni, hogy emiatt talán az áldozatok közzé kerülünk. Olyan magyar emberekről szól ez a könyv, akik elég bátrak voltak megtenni az első lépést. Ez az első, apró, nem is mindig látványos lépés az, amitől merésznek nevezem őket."

"Merészek voltak. Nem azért, mert fejjel mentek a falnak, hanem ha volt bátorságuk végiggondolni, hogy lehet-e másképp dönteni, mint ahogyan azt a többség elvárja tőlük. És ha volt másik, bátrabb, emberségesebb vagy csak belső értékrendjükkel jobban összeegyeztethető döntés, akkor azt választották. Aztán pedig hűek maradtak ehhez és így magukhoz."





Olvasás közben többször elgondolkodtam azon, hogy kinek ajánlanám én ezt kötet, és nem fogom az általános mindenki jelzőt használni, holott a kevés általam nyilvánosan ajánlott moly könyvem közzé került a Merész magyarok is - mint ahogy az Igazi hősök.
Azt mondanám, hogy akik irodalommal, történelemmel, tanítással, művelődéssel óhajtanak foglalkozni - vagy akár még hobbiból, bloggerként is űzik ezt, olvassák el lehetőleg mindkét Nyáry kötetet.
Ajánlanám még a magukat 'szakértőknek' reklámozó megmondóembereknek, marketingguruknak, tanácsadóknak, sőt úgy általában vállalkozóknak is, mert a két könyvben szereplők élete példaértékű. (erről szól a fenti idézet)
Még inkább tanároknak, orvosoknak, ügyvédeknek, és persze újságíróknak, politikusoknak is, bár ezen utóbbi lényekhez kötve hiszem, hogy eljutna földi halandók véleménye. Sajna azt hiszem még Nyáry Krisztiánné sem, pedig elég sok ilyesféle tartalmú kiszólás volt a könyvben - amin én félig jól szórakoztam, félig bosszantott az előre látható magyar mentalitás, senki sem lehet próféta a saját hazájában -, szinte ez az egyetlen szempont, amiben szóról szóra, ezer éve követjük a Bibliát. 

Pedig nem ártana, ha mindenkihez eljutna Karig Sára mondata:
"Én már tudom azt, hogy a börtön és a láger nem a legszörnyűbb, ami az emberrel történhet. Az egyetlen szörnyű, ami az emberrel történhet, ha nem tud sem tükörbe, sem önmagába nézni."
Szerintem ez a Merész magyarok legfontosabb üzenete, mint ahogy már az Igazi hősökben is ez volt a lényeg.

Köszöntem, élmény volt, ötcsillagos, kitűnő, reményeim szerint jövő karácsonykor örvendhetek a következő résznek :))

Megjegyzések