Havi zárás: ez volt 2021.januárja

 

Forrás.

Néhol lassanként, néhol szélvészként zúgott el mellettem ez a január, ami persze abból adódik, ahogyan a munkahelyi beosztásom szól. Azon a héten, amikor két napot dolgozom a könyvtárban, akkor lelassul az idő, ha hármat, akkor meg felgyorsul, másra se jut energiám, figyelmem. 
Kicsit macerás a kreativitást heti 2-3 napra időzíteni, vagy fókuszálni, de próbálom beosztani a havi munkákat kedd-szerda-csütörtöki munkanapokra, és jelenleg a könyvtári projektekkel jól állok.

Ami kevésbé megy, az az olvasás. Említettem, panaszoltam is az Instagramon, hogy bepárásodik a szemüvegem a maszktól, így kiesett a napi ingázáskor megszokott olvasásmennyiség. Alig haladok az olvasással, amit a Moly már jelzett is nekem:




Még jó, hogy a Goodreads egyelőre nem szól le, hanem gratulált, hogy már elolvastam 10 könyvet. 
Ha már Goodreads, idén az ottani statisztikám szerint fogom vezetni az olvasmányaimat, illetve valószínűleg az a könyves oldal jobban fog számítani a listámban, mint a Moly.
Meglehetősen sok amazonos angol ebookot olvasok, havonta legalább kettőt, azok mindig kimaradtak, mert nincsenek fent a Moly rendszerében.
(Igen, fel lehetne tölteni, ha tudnám, hogy miként kell + illetve, ha érdekelne ez a tudás.)

  • Szentesi Éva:A legfontosabbat utoljára hagytam
  • Damon Zahariades: The 30-Day Productivity Plan
  • Margit Auer: Mágikus állatok iskolája #1.
  • Laura Vanderkam: 168 Hours
  • Max Porter: A bánat egy tollas állat
  • Brian P. Moran: The 12 Week Year
  • Vera Croghan: Swedish (Teach Yourself)
  • Cait Flanders: The Year of Less
  • Darvasi László: Magyar sellő
  • Beth Kempton: Wabi Sabi



A legfontosabbat utoljára hagytam 5 csillagos, szokásos Szentesi-féle brutális őszinteség, ezúttal a rák és a gyógyulás, mellékhatások kapcsán. Egyfelől lenyűgöző a kitárulkozása, Köszönet a könyvért; másfelől le kell barnázni a nagyon okoskodó külvilágot - ez a rövid véleményem a kötetről.

Mágikus állatok iskolája nekem picit kiszámítható, giccces, minden jó-ha jó a vége jellegű kötet, de persze a legkisebbnek, a 8 évesnek vettem karácsonyi ajándékba, neki tökéletes lesz. 

Darvasi műve nem volt rossz, bár a Taligásnak nem ér a nyomába.
Viszont a problémák jó része ókori, Anitgonét idézi: mi a fontosabb az emberi erkölcs, vagy a hatalom szava.  Kicsit túltolt benne az átvitt értelem, ez volt a legnagyobb gondom vele. (4 csillagot adtam neki.)

A bánat egy tollas állat tipikus hangulatirodalom, a legfurább részek, Varjú creepy rémálmai tetszettek legjobban benne. 

The Year of Less lett a hónap könyve, holott teljesen más volt, mint amire számítottam, mert a cím miatt azt hittem, hogy több szó lesz benne a minimalizmusról és a szokáskialakításról.
Közben pedig ez inkább egy fejlődéstörténet, amiben persze a shopping ban alapvető elem, de nagyon személyes sztori.
Érdekes tény, hogy mennyi könyv foglalkozik azzal, hogy a szelektálás, decluttering milyen változásindító, sosem értettem, hogy miért. Cait könyve ezt számos helyen megvilágította.
Jó volt, szívesen ajánlom, amazonon pont akciós volt – az alapelvvel, hogy nem ész nélküli fogyasztóvá kellene sürgősen válnunk, teljesen egyetértek.

Wabi Sabi alcíme Útmutató a belső békéhez. Valójában ez egy lassúdad szerelmes levél Japánhoz, életmódváltás filozófiával nyakon öntve.
Nekem most jól esett, de nem feltétlenül való mindenkinek, hangulatolvasmány.




Három darab időmenedzsmenttel foglalkozó könyvet is olvastam, habár nálam 2021-re a #lessismore, vagyis 'a kevesebb az több' lesz a jelszó.
Amilyen még mindig a vírushelyzet, a teknőstempót érzem a legbiztosabbnak. Inkább lassan cammogok, baktatok előre, az kiszámíthatóbb fejlődés. 

The 30-Day Productivity Plan valójában nem PLAN, vagyis nem terv, hanem 30 rossz szokást gyűjtött össze Damon, és ezek ellen ad ötleteket, technikákat. 
168 Hours: You Have More Time Than You Think című kötet azért tetszett, mert a szerzője végre NŐ, sőt kétgyerekes családanya! Tehát nem bombázza az olvasót a szokásos "ne járjunk meetingre" biznisz szöveggel. 
The 12 Week Year viszont egy üzleti tanácsadó könyve, és 12 hétre terveztet az olvasóval. Érdekes az alapötlet, de a könyv több helyen elég ködös és kétszer kell elolvasni, hogy összeálljon a tervezési módszere.

A legutolsó kötet, amit 'olvastam' Vera Croghan: Swedish (Teach Yourself) tankönyve, amit nem a szó szoros értelmében olvastam, hanem arra használtam, hogy szokjam az ismeretlen svéd szövegekkel való találkozást. Minden fejezetet kétszer olvastam át, pár nyelvtani apróság is helyre rázódott bennem, de jelenleg amúgy is jól állok a svéd tanulással, mert a 66 leckés Duolingo alaptanfolyamon már átvettem 60 leckét. 


https://www.instagram.com/czenema/



Mit csináltam még a hónapban?

- sokat macskáztam
- érkezett 4 újabb szobanövényünk ;
- részt vettem két újabb Instagram webináriumon
- megírtam egy újabb kvízt, ezúttal Kötelező irodalom kvíz - érettségi olvasmányokból témakörében
- kiszenvedtük magunkból Timi kolléganőmmel a könyvtár első Insta puzzle feedjét, amit azóta még egy másikkal is kiegészítettük
- szokás szerint elkészítettem a havi FB posztokat, sőt már a jövő havi születésnapi köszöntéseket is beidőzítettem
- saját Instagram feedemre is elkészíttem az újabb puzzle feedet, tényleg hihetetlenül nagy segítség, hogy csak a szöveget kell kitalálni hozzá. 
(az úgy is jobban megy, mint a kép.)

Ma nekikezdek Harari-tól a Homo Deusnak, illetve kihoztam még A ​Dalai Láma macskája című kötetet a könyvtárból, az biztosan sorra kerül februárban.
Békés Pál: Félőlény meseregénye kötelező olvasmány a negyedikes fiamnak, naponta egy fejezetet olvasok fel belőle, heti 5 fejezethez kap google classroom feladatot. 

Olvasást pedig igyekszem visszahozni a hétköznapjaimba is, noha Gretchen Rubin olvasási kihívása,  #Read21in21 azt kéri, hogy 21 percet olvassunk minden nap, én inkább 21 oldalt igyekszem ;)
Link a kihívásához: #Read21in21

Megjegyzések