Havi zárás: ez volt 2021. júniusa

 

Forrás.



Ismét utolsóként sikerül lezárnom az előző havi olvasmánylistámat, vicces módon elsőre már júliust írtam a címbe is :P
No de azt majd úgy is egybeveszem augusztussal, mint tavaly. 

Önmagamat is meglepve, RENGETEGET olvastam júniusban, amit több mindennek köszönhetek, viszont előbb itt a lista:

  1. Georges Simenon: Maigret és a három nő
  2. Loretta Graziano Breuning: Habits of a Happy Brain
  3. D. Nagy Éva: Vadvirágok 2.
  4. Igor Kolarov: Pingvinkalauz
  5. Nemes Orsolya: Generációs mítoszok
  6. Horánszky András: Vadvirágok 1.
  7. Harriet Muncaster: Holdas Hanna a vidámparkban
  8. Timo Parvela: Miú, Vau és a hatalmas hógolyó
  9. Georges Simenon: Maigret és a flamand lány
  10. The Happiness Code: How Small Habits Will Change Your Life Starting Today
  11. Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás
  12. Harriet Muncaster: Holdas Hanna osztálykirándulásra megy
  13. Simon Tibor: Mohák, zuzmók, harasztok
  14. Harriet Muncaster: Holdas Hanna bajba kerül
  15. Kádas Lajos: Gyümölcsök
  16. Jordan B. Peterson: Túl a renden
  17. Jack Canfield – Janet Switzer: The Success Principles
  18. Cressida Cowell: Így lehetsz kalóz
  19. Hans Christian Andersen: A szerencsetündér sárcipője
  20. Timo Parvela: Miú és Vau házat épít




Azért a képernyőfelvételen is látható, sok volt a mesekönyv, gyerekkönyv, rövid olvasmány, így a 20 csak darabszámra sok, oldalszámra nem :)
Befejeztük az Andersen mesekönyvet, kicsit nehéz szülés volt, még az átalakított szöveg is komplex időnként. Helyette Miú és Vau hódít, a KSH könyvtárából könyvtárközi kölcsönzésként érkeznek a kötetek hozzánk. A könyvtároslét szépségei, ugyebár. 


Sikerült 5 új Búvár Zsebkönyvet vennem egy könyvszekérről, ezeket a kis könyvecskéket imádom a buszon olvasni, teljesen kikapcsolnak a reggeli, vagy délutáni forgalomban.
Holdas Hanna még mindig nagy szerelem a legkisebb gyerkőcnél, és most, hogy a szünidőben dupla annyi oldalt kell olvasni, ahány évesek (8 helyett 16-ot, 11 helyett 22-őt) kicsit rácsodálkoztak a muklák, hogy JÉ, milyen hamar ki lehet olvasni egy-egy részt. 
Nem mondjátok, tényleg?!? XD


Daniel Kahneman Nobel-díjas pszichológus könyve, a Gyors ​és lassú gondolkodás volt a hónap leghosszabb olvasása, kis híján egy hónapot töltöttem a 604 oldallal. Rengeteget tanított a kötet, de azért örülök, hogy nem kell beszámolnom róla, mert ahhoz jegyzetelni kellett volna, de bőszen.


Jack Canfieldtől a The ​Success Principles egy amazonos leárazás eredményeként került a Kindle-re, és bevallom őszintén, hogy egy teljes fejezetet kihagytam az olvasásból. Valahogy az nem nagyon érdekelt, hogy miként kéne bevinni, bevezetni Jack elveit a munkahelyre, de azzal maximálisan egyetértek, hogy sok munkahely nem gazdálkodik jól a munkaerővel. 
(Vagyis inkább, a legtöbb munkahely nem, és igen kevés igen.) A link az általam kijelölt idézetekhez vezet, és ez a Tony Robbins fejezetkezdő mottó a kedvencem:
"IF YOU KEEP ON DOING WHAT YOU’VE ALWAYS DONE, YOU’LL KEEP ON GETTING WHAT YOU’VE ALWAYS GOT."


Jordan B. Peterson kissé kettős megítélésű szerző, ugyebár a 12 szabály az élethez című könyve bestseller volt pár éve, de számos botrányt okozott a drogfüggése és ellentmondásos podcastja miatt is. A Túl a renden-t én el akartam olvasni, de nem feltétlenül megvenni, azonban elolvastam egy részletet a kötetből a 24.hu-n, és az sajnos megpecsételte a sorsomat. (Mondjuk az is sokat segített, hogy ekönyves akcióban meg tudtam szerezni, a print feléért.)
Két beleolvasót is mellékelek nektek: A hő és a nyomás értéke (24.hu); Az egyensúly szükségessége (Könyves magazin.)


Generációs mítoszok című HVG Könyvek kiadvány remek lenne, ha nem jött volna a képbe a koronavírus, és az azt övező összes társadalmi, gazdasági hatás. 
A kötet eleje tényleg csak tisztán a generációkkal foglalkozik, és pont azt vallja, mint én, hogy NEM lehet annyira egy kalap alá tipizálni mindenkit, mint amennyire gyorsan szerettünk általánosítani. Az pláne nem megy, hogy 15-20 éves intervallumban a nemzetközi trendeknek megfelelő csoportosítást használjuk, mert nálunk a Baby boom pl. a Ratkó-korszakban jött el, és egy dolgozó 62 évest egy kalap alá venni egy nyugdíjas 80 évessel hiba.
("..általánosan az a vélemény terjedt el, hogy a generációk 15 vagy 20 évenként követik egymást. Ebből kiindulva az 1920 és 1939 között születettek az ún. veteránok, a Baby boom-korszak az 1940 és 1959 között született embereké, míg az X generáció-hoz az 1960 és 1983 között születettek tartoznak. Az Y generáció-ba az 1984 és 1994 között, a Z generáció-ba pedig az 1995 és 2009 között születetteket sorolják. A 2010 után születetteket "alfa" generációnak (Generation Alpha) szokták nevezni." Wikipédia: Generációs marketing)

A könyv második fele a robotok, mesterséges intelligencia, klímaváltozás, globalizációs feszültségek kérdésekkel foglalkozik, a generológia szemüvegén keresztül. 
Bár rengeteg ötlettel, megállapítással egyet értek, azért én nem látom ennyire a világ végét sem a mesterséges intelligencia, sem a robotok uralma tekintetében sem.
Azzal pláne nem értek egyet, hogy MINDENT az oktatással lehetne, kellene megoldani, az a problémák leegyszerűsítése megint. 
(A kötetet egy könyvtári marketing tanfolyam kapcsán olvastam el, friss kiadványt kerestem.) 
Azért kíváncsi lennék, hogy mennyire változott meg a szerző véleménye a könyv 2019-es megírása óta. 







Júniusban két szokáskialakítással foglalkozó könyvet olvastam, The Happiness Code egy esszégyűjtemény, a boldogságról szóló rutinokkal kapcsolatban. Nem mindegyik sztorit olvastam el, ami az első két oldalon nem ragadott meg, azt hagytam, de volt két történet is, amit többször is végigolvastam, mert humorosak, emberiek voltak.


Habits ​of a Happy Brain folyton szembejött velem hangoskönyv hirdetésként, és megvallom őszintén, hogy nekem is vegyes érzelmeim vannak, mint többeknek a Goodreads-en. Merthogy nagyon tudományos, számtalan új információt ad át a központi idegrendszert érintő hormonokról - NULLA gyakorlati ötlet mellett.
(Csak ilyen ködös általánosítások vannak benne, hogy a boldogság választható, hogy a tervezés nagy segítség, az optimizmus meghosszabbítja az életet.)
Egyszer-kétszer az eleje, a biológia rész hasznos olvasmány, a többi egy blogbejegyzésnyi tudás, olyan stílussal is.


A hónap rácsodálkozása Maigret, azaz Georges Simenon filmszerű, kissé nyomasztó, francia noir világa. Teljesen kikapcsolnak a regények, szinte egy ültő helyemben felfalom őket, de szerencsére van állomány belőle bőven a könyvtárban, tehát lesz mit hazahordanom :)





No, és végül a tipp, jó tanács, amiért nekem most 20 könyvet sikerült elolvasnom: NEM olvasok híreket, csak legfeljebb hétvégén, és a koronavírussal kapcsolatban. 

Az elmúlt egy évben hihetetlenül sok híroldalt böngésztem, akár napi 1-2 óra hosszat is. Ezt összeadva, 30-60 napot rááldoztam egy év alatt a bosszankodásra, aggódásra, teljesen feleslegesen, nulla hatással a világra, annál több rombolásra önmagammal kapcsolatban.

Azon kívül, hogy milyen lüke szokás volt (lásd a gif, itt feljebb!), számos ponton látom már egy hónap után, hogy jót tesz a hírdiéta a mentális egészségemnek is.
Szükségem is volt a plusz időre a hónapban, ugyanis ahogy az Fb-én, Instán láttátok, a legkisebb elesett és egy hétig fekvőgipszben volt. Szerencsére már semmi baja a bokájának, de cserébe segíteni kellett neki újra megtanulni járni.
Cicaszitter is voltam, míg a nagylány kenuzott, én marasztaltam a lakásban az ivartalanított Samut. 

Többet dolgozok itthonról is, hetente kétszer járok be a könyvtárba. Munka, vagy épp a könyvtári marketing tanfolyam mellett  a szintén linkelt ambient zene szól, ez a háttérzajom most is :)


Szép és nyugodt nyarat kívánok Nektek, könyveset, pihenőset, strandolósat, chilleset!
Nálam követezik egy kis blogolási szünet. Heti versek lesznek, előre beidőzítettem minden hétfőre egy nyári költeményt, de hosszabb írás csak augusztus végén várható. 

Megjegyzések