Veronica Roth: A beavatott

Nem szeretem a trendkönyveket, sőt ki is ikszeltem azt a molyos lehetőséget, hogy a heti legtöbbek által olvasott kötetet kilistázza nekem a rendszer. Különc vagyok, weirdo, aki nem szeret birkaként menni a felkapott irányba, hogy aztán később a homlokegyenest másikból jöhessen vissza :P
De megértem, ha másnak a divat követése adja meg a biztonságérzetet, azt hogy tartozik valahová, hogy része az egésznek.
Ebből a szempontból én is Elfajzott vagyok, mint Tris (Beatrice) A beavatott főszereplője :)



Leírás:
"EGYETLEN DÖNTÉS 
alapján megtudhatod, kik az igazi barátaid 
EGYETLEN DÖNTÉS 
meghatározhatja az értékrendedet 
EGYETLEN DÖNTÉS 
örökre megmutathatja, kihez és mihez vagy hűséges 
EGYETLEN DÖNTÉS, AMELYTŐL MEGVÁLTOZOL

Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is."
Olvasottság szerint kilistázva a disztópiákat, A beavatott az ötödik a moly.hu-n, Az éhezők viadala az első - ki gondolta volna, míg Orwell 1984-e csak a harmadik. Szerintem ez utóbbinak kéne toronymagasan vezetni a listát, de mindegy... 
2014-15-ben számos  disztópiát olvastam én is, a fentebb felsoroltakat, Huxley Szép új világát, és annak folytatását A visszatérést a szép új világhoz, Majmok bombáját, Battle Royalt, James Dasher Útvesztőjét, Margaret Atwoodtól a Guvat és Gazellát, az Angelfallt... szóval szeretem ezt a műfajt.
"A disztópia vagy antiutópia egy társadalom víziója, mely ellentétes az utópiával. Gyakran negatív jövőképet mutat. A disztopikus társadalmakban gyakran az életkörülmények nyomorúságosak, a szenvedés, a szegénység, az elnyomás, az erőszak, járványok és szennyeződések jellemzik."
Ha csak szigorúan ezt a leírást vesszük, akkor Atwood művén kívül semelyik felsorolt sem az, mert nála aztán túlcsordul az olvasó negativitást tűrő képessége :) nem mertem csirkemellet enni hetekig olvasás után...
Értékelés:
SPOILERES!

A Divergent szerintem inkább young adult, vagyis kortárs, mintsem disztópia.
Erős négyes, esetleg romantika tűrő képesség hiányában három és feles a csillagozása, mert időnként átcsöpögünk a szerelmi szálba, ahelyett, hogy inkább a lényeggel, a társadalmi jelenséggel foglalkoznánk. Ami pedig jó ötlet, én itt olvasás közben elgondolkoztam azon, hogy melyik csoportot választanám, és hát persze a gonosz-rossz, hataloméhes Művelt lennék :D esetleg Elfajzott, mint Tris. 
A Bátraknál járva volt elég sok utánérzés élményem, Darren Shan vámpírjai szintén barlangban laknak, és körülbelül ilyen emberpróbáló verekedési sorrendeket, kézitusákat, késdobálásokat rendeznek, ők simán utolérnének bármilyen vonatot, ugranának le több emelet magasságából.
Érdekes alapteória az öt csoport és a kíváncsi lennék a kívülállók viszonyára jobban is, viszont ez a csipbeültetés annyira-de annyira sablon, hogy fájt :/
Négyes-Tóbiás titka is simán kiderülhet a figyelmes olvasónak, bár meglepett a csoportváltás oka. Na, ez utóbbi, a csoportváltás témája izgalmas, szívesen megtudnám Caleb okait, vagy hogy mi lett Tris szomszédjaival; hogy édesanyja hogyan kötött ki az Önfeláldozók között; lehet-e többször csoportot váltani; vajon Tris apja mindig is oda akart tartozni, ahol élt... stb. 
:)
Összességében azt tudnám mondani, hogy nem szaladok a többi részért a könyvtárba, de talán el fogom őket olvasni. Ennek jóval nagyobb az esélye, minthogy Katniss hisztijének adnék még egy sanszot :P

Borító:
Nem feltétlenül szoktam ennyiféle borítót mellékelni, de én a kettes számút olvastam - innen csókoltatom az illusztrátort, aki a SZŐKE hősnőhöz barna lányt rakott a könyv elejére :(
A filmplakáton lévő lány jobban tetszik, ott viszont Négyes (a fiú főszereplő) vajon hogy lett szőkésbarna az eredeti sötétbarna-fekete szem párosításból?!?
Az ilyen dolgok azok, amik végképpen megerősítik a hitem, van az író, szerkesztő, akik tudják, hogy miről szól a könyv; és van a kreatív csapat (illusztrátor, marketinges), akik el akarják azt adni...
Néha összedolgozhatnátok, fiúk-lányok ><

Megjegyzések