Utánad - Léggömbök Projekthét



"Van, hogy az ember úgy kap, hogy nem kér."
Élményt, katarzist, nevetést, sírást, és sok-sok elvarázsolt órát. A könyvek világa pont ezért nyűgözött le mindig is, hogy hiába vannak feltételezéseim, nem látok a borítón túli világba bele, csak az író hívhat maga és szereplői mellé.
Hajdú-Antal Zsuzsanna ezt tette a Léggömbök sorozatával, megismertette, megszerettette karaktereit az olvasóival. Az első rész végére feje tetejére állt Dorka világa, de a körmét rágta le az izgalomtól bármely nemű, életkorú betűfaló is, aki kézbe vette a folytatást.

Az Utánad előtt sok mindenre számítottam, sok mindenre gondoltam én is, aztán ahogy haladtam előre a kötetben, úgy értettem egyet a többi könyvmollyal: lebilincselő, letehetetlen és kiszámíthatatlan volt a második rész. 


FÜLSZÖVEG:

„Váratlanul átkulcsolta a karjait a derekamon, és felkapott. 
Mintha egy örökkévalóságig néztem volna le a magasból a homlokára, a piercingjén megcsillanó fényekre; orra és szája megszokott formájára, és képtelen voltam eldönteni, hogy bosszantónak tartom-e minden egyes megnyilvánulását, vagy éppen ezek jelentik számomra a biztonságot.”

A tizenkilenc éves Dorka Budapesten kap munkát, hogy támogatni tudja a családját. A lánynak nem csak a nagyvárosi léttel kell megbarátkoznia, hanem az önállósággal járó kihívásokkal is. 

Új ismerősei alaposan felforgatják Dorka megszokott világát, aki egy régi barát feltűnésének köszönhetően rádöbben, hogy ideje letennie a múlt súlyos terheit, és felvállalnia élete legfontosabb szerepét, mielőtt túl késő lenne…
Kiadó: Ciceró
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 280



A Léggömbök sorozat nagy hatást gyakorolt rám. Egy szórakoztató duológiáról beszélünk, ugyanakkor sokkal több rejlik benne. Megszólított Dorka története, és nemcsak én, hanem anyukám is egy ültő helyünkben olvastuk el az eredetileg fiatal felnőtteknek készült regénypárost.

A második rész, Utánad témája már kivezeti az olvasót a young adult világából, főként a felnőtté válás érzelmi és értelmi részének végeredményét érinti. Rengeteg komoly, meglett ember számára is nehezen elviselhető problémát érintett a kötet, kezdve a gyásszal, az ahhoz kapcsolódó bűntudattal; folytatva a korai anyaság bonyolultságával.

Van, hogy az életben bennragad valaki egy kevésbé kielégítő helyzetben, kapcsolatban, félelemből, vagy lustaságból, a főszereplők Dorka és Jani is pont ezzel küzdenek. És persze a saját démonaikkal, legyen az belső, soha nem múló kisebbségi konfliktus, magát nem odavalónak érző félelem; vagy külső démon, a nyugtatók könnyen elérhető világa. 
A ki nem mondott szavak könnyen ölik a lelket, elkergethetik még a legkitartóbb szívet is, és talán nem marad más, mint az élethosszig bánkódás, a mi lett volna, ha felett. Az öregek otthona, elhallgatott múltja; a sztárság és a vele járó rettenetes médiacirkusz, netes hisztéria; a vidék és főváros konfliktusa, a fiatalság és a fiatalosnak kénytelen megmaradni középkorúak ellentéte; a munkahelyi civódások, munkaköri összeütközések mind benne voltak a történetben.

"Megmondom őszintén: én az első könyv olvasása után másra számítottam, de persze Hajdú-Antal Zsuzsa ott is bőven meg tudott lepni, szóval semmi gond.
Én jó szívvel fogok emlékezni erre a könyvre, talán egy csöppet jobban is szerettem, mint az elsőt, mert tényleg lenyűgözően sokrétű.
Ez a kötet már kivezeti Hajdú-Antal Zsuzsát a young adult kategóriából, őszintén várom, hogy hová, merre indul tovább. Érdemes lesz rá figyelni :)"


KEDVENC IDÉZETEK:


 – Szarul festesz. 



– Legalább a külsőm és a belsőm összhangban vannak egymással.


***

A véletlenek már csak ilyenek; úgy tesznek, mintha jobban tudnák, mi jó nekünk, és mi nem.



***

Van, hogy az ember úgy kap, hogy nem kér.

***

Van olyan, hogy az embernek már csak a saját lelki védelme a fontos. És… ezért lettem kaktuszvirág. Hogy ha nem is látszanak, legyenek azért ott tüskék. Néha… néha semmi másra nincs szükségem, csak rájuk.


***

Amit nem látsz, az nem biztos, hogy nincs. Csak épp rossz irányba bámészkodsz.




VÉLEMÉNYEK A KÖNYVRŐL:


"Mindkét részt olyan gyorsan ledaráltam, hogy egyszer biztosan újra fogom még olvasni. Úgy gondolom, hogy a magyar ifjúsági könyvek kiemelkedő sorozatával ismerkedhettem meg, aminek nagyon örülök. Hajdú-Antal Zsuzsanna annyira természetesen, annyira hétköznapian, mégis gyönyörűen és lebilincselően ír, hogy nem is bírtam volna elképzelni, hogy ilyen létezik."
(GytAnett, moly.hu)

*~*

"Mély nyomot hagy az olvasóban ennek a könyvnek elolvasása. Hajdú-Antal Zsuzsanna hihetetlen precizitással emeli be történetébe azokat az elemeket, amik legjobban képesek lesznek átalakítani az embert befogadó közeggé. Szerintem ennek a regénynek ez az elvitathatatlan erőssége. "
(Annamarie, moly.hu)

*~*

"Hajdú-Antal Zsuzsanna tökélyre fejlesztette azt a fajta írásmódot és hangot, ami olvasás közben szívet melengetőn hat, ugyanakkor letaglóz és mellbe vág. 
A keserédes érzelemskála legmélyebb bugyrai. A felnőtté válás leghihetőbb, leghitelesebb lépcsői. Folyamatosan, minden egyes mondattal mintha pakolna rá valamire, ami végül is gombócként jelentkezik a torkomban, és a vége felé átszakad valami az emberben. 
Továbbra is szép, egyszerűen szép. Akár a Léggömbök. Ám ez még jobban tetszett, mint az előző rész!"
(Dora Craiban/ Papp Dóra)

*~*

"Remek a stílusa. Nem tudtam letenni. Mellékszereplőkben, mondanivalóban talán erősebb, mint az első."
(judytta, moly.hu)

*~*

"Teljesen a könyv hatása alatt vagyok. Azt hiszem, rengetegszer fogom még kézbe venni, mert teljesen beleszerelmesedtem a történetbe
Nem tudom megfogalmazni az érzéseimet. Olvassátok! Frenetikus. Komolyan. Kötelező olvasmány lehetne."
(Ninácska, moly.hu)

https://moly.hu/szavazasok/merites-dij-2018-ifjusagi-irodalom-kozonsegdij


A kötet nemcsak szerintem sikerült remekül, de a Moly Merítés zsűrije szerint is érdemes lehet 2018 Legjobb Ifjúsági irodalmi díjazottjának :))

Remélem, hogy felkeltettem a figyelmeteket, itt tudtok Hajdú-Antal Zsuzsannával kapcsolatba lépni:  Weboldal - Moly - Facebook

Figyeljétek a projekthét további állomásait, és osszátok meg a bejegyzéseinket! Segítsük a hazai írókat :))





Léggömbök bemutató: Egyszer volt
*
5+1 kedvenc idézetek a duológiából: Kitablar
*
Érdekességek, kimaradt jelenetek, karakterek: Bree S. világa
*
5 ok, amiért érdemes elolvasni a sorozatot: Írásaim tárháza
*
Interjú az írónővel a sorozat kapcsán: Anya olvas
*
Záró bejegyzés : Niitaabell világa

Megjegyzések