Beth Beutler: 52 tipp, hogy rendezett legyél (52 Ways to Be More Organized)


Ez a könyv egy újabb olyan Kindle e-book, amit az Amazonról töltöttem le, mikor éppen ingyenes volt. Bár a bejegyzéshez teszek majd linket, NEM tudom garantálni, hogy az általam olvasott mű szintén ingyen rendelkezésedre álljon, kedves Olvasó, ezért előre is elnézést kérek.
Viszont ez a blog ajánló is óhajt lenni, illetve afféle online olvasónapló, ezért ez a bejegyzés a felejtés ellen is szolgál számomra is, nemcsak arra, hogy a figyelmet felhívjam egy-egy elektronikus kiadványra :)



A címtől eltekintve, nem fogom mind az 52 tippet felsorolni, inkább csak azokat, amelyek nekem tetszetek, vagy számomra új szemléletet közvetítettek.

1.tipp: Próbáld meg eldönteni, hogy milyen típusú a memóriád, inkább vizuális vagy inkább audiovizuális! 
Ez egy nagyon hasznos kezdőötlet, holott csak az ötödik a könyvben. Pedig valójában ez egy elsőrendű segítség lehet a további tippek kipróbálása, vagy elhanyagolása során.

2.tipp: Írj "Megcsináltam!" listát a 'teendők, to do lista' helyett!
Én ezt úgy bővíteném ki, hogy érdemes lehet mindkettőt vezetni, mert az első egyfelől jóleső érzéssel tölti el az embert, hiszen eredmény, tehát SIKER központú. De a másik, a to do lista arra mindenképpen kell, hogy előre tervezhessünk.

3.tipp: Használj azonos időgazdálkodási módszert, technikai és fizikai segítséget, mint a munkában!
Ez egy elég érdekes ötlet, hiszen elvileg jó dolog, ha szétválasztjuk a különféle szerepeket, de tényleg, egyetlen határidőnapló, notesz, egyetlen telefon app rettentő segítség tud lenni.

4.tipp: Ehhez képest eltérő ötlet volt az, hogy használj mini jegyzetfüzetet, sticky notes-okat külön-külön minden helyiségben a lakásodban. 
Ez mondjuk szerintem sok, felesleges, meg vajon nem tűnnek el így a listák, ötletek? Ehhez a tipphez az kell, hogy hetente 1-2x össze is gyűjtsd a lapokat, szortírozd, és írd össze a felmerülő dolgokat, de vajon így lesz-e?

5.tipp: Használj egy közös nagy naptárt, parafatáblát a közös helyiségben, amire mindenki felírhatja teendőit, ötleteit.
Nos, ez elvileg nálunk is működik, van itthon a konyhában egy családi naptárunk, amibe feljegyezhető mindenki kötelező teendője.
Gyakorlatilag viszont a férjem és nagylányom lelkesen eljárnak mellette :/ inkább csak én használom.

6.tipp: Használd az ötperces drillt, vagyis állítsd be az időzítőd öt perc időtartamra és takaríts, rakj rendet ennyi idő alatt adott helyiségben.
Na, ezt még nem csinálom, holott a Fly Lady program és Via, az urbaneve bloggere is többször javasolta már. Most majd megpróbálkozok azzal a kiegészítő tippel, amit az 52 között olvastam, hogy legyen rotációs takarítási, főzési módszered. Azaz naponta egy bizonyos helyiségre használd el ezt az öt percet, úgyis hamarabb érsz a kör végére és kezded el, mint hinnéd.
(Ha ez ismerős, akkor újfent Fly Lady és Via nevét fogom leírni, mert ők ezt zónázós takarítós módszernek hívják. Itt olvashatsz róla hosszabban: http://www.urban-eve.hu/tag/zona/ )

7.tipp: Szortírozz folyamatosan: szabadulj meg heti 2-5 bigyótól, felesleges cucctól.
Ez az egyik kedvenc tippem, nálunk már nagyon ráfér a lakásra!
(A héten mondjuk jó voltam ebből a szempontból: anyósnak adtam a rádiónkat és papírgyűjtés volt az iskolában.)

8.tipp: Legyen Egy dolog - egy nap listád, azaz olyan projekt, ami apró részekre lebontható, és minden nap teszel érte.
Ilyen módszerű a Duolingo alkalmazás, a Don’t break the Chain naptármódszer vagy a 100 days project. (amin én megbuktam)



Amikről még szólt a könyvecske, de számomra nem releváns:

- ha gyakran utazol, legyen egy bőröndnyi ruha + tisztálkodószer külön összecsomagolva, tárolva, állandóan. Ugyanígy akkor is, ha sokat kempingezel, az ahhoz szükséges evőeszközök, papírtányérok, gyógyszerek egy helyre kerüljenek, valahová a garázsba, előtérbe, elzárt szekrénybe. 

- papírtányérokkal kapcsolatos tipp az is, hogy ne különféle szülinapi designot használj, hanem többféle színt vegyél, és ezeket kombináld ünnepire. Nemcsak jópofább, egyedibb, mint a nagyon díszes, hanem jóval olcsóbb is.
(ez egy nagyon praktikus tipp amúgy!)

- elvileg jó ötlet az is, hogy mikor olcsó, akkor vegyél pár apró ajándékot, lásd illatgyertya, potpourri, amelyeket bármikor elő lehet kapni, mikor hirtelen kiderül, hogy valamelyik tanárnak, ismerősnek szülinapja van.
(ez is jó ötlet, csak hová tegyem?)


- és a legalapvetőbb tipp a következő volt: Vedd lejjebb az igényeidet!

Döntsd el, hogy a családodnak, neked mi a jó, és inkább ahhoz igazodj, semmint a külső elvárásokhoz!


Tehát itt van még egyszer a link: Beth Beutler amazon oldalához. Engem még az Organizing from the Heart című könyvecske érdekelne, melyet Beth két másik szerzővel írt. :)

Képek forrása pedig: http://autumncozy.tumblr.com/

Megjegyzések