Danielle Paige: Dorothynak meg kell halnia




Fülszöveg:


Én nem kértem ezt. 
Nem akartam hős lenni. 
De amikor az egész életedet – veled együtt – elsöpri egy tornádó, nincs más választásod, mint menni, amerre visz, nem igaz? 
Persze hogy olvastam a könyveket. Láttam a filmeket. Ismerem a dalt a szivárványról és a boldogság kék kismadarairól. De azt sosem hittem volna, hogy Ózfölde ilyen. Az a hely, ahol a jó boszorkányban nem lehet megbízni, a gonosz boszorkányokról kiderülhet, hogy ők a jók és a szárnyas majmokat kivégezhetik lázadásért. A sárga téglás út még megvan – de már az sem a régi. 
Mi történt itt? Dorothy történt.
Azt mondják, sikerült visszatérnie Ózföldére. Magához ragadta a hatalmat és a hatalom a fejébe szállt. És már senki nincs biztonságban. 
Amy Gumm vagyok – egy másik lány Kansasből. 
Beléptem a Gonoszok Forradalmi Rendjébe. 
Kiképeztek a harcra. És küldetésem van: eltávolítani a Bádog Favágó szívét. Ellopni a Madárijesztő agyát. Elvenni az Oroszlán bátorságát. 
Dorothynak pedig meg kell halnia.





Szerintem:
Gyorsan szögezzük le, Óz eredeti meséje lenyűgöző, bár itt a regényben inkább csak a filmes verzióra utalnak vissza, lévén a főhősnő, Amy azt ismeri. De léteznek más továbbírások is, példának okáért mindjárt itt van Gregory Maguire műve, A boszorkány, amelyben a főszereplő Elfaba, a Gonosz Nyugati Boszorkány.
Tehát több író is jócskán látott és lát a mai napig fantáziát a sárgaköves birodalomban, ezt nem is lehet tőlük rossz néven venni. Hanem a megvalósítás, hogy jó legyen a továbbírás, kilépjen a sima fanfiction világából, na ez nem mindig sikerül nekik.

Amy történetére 4 csillagot tudok adni az ötből, mert noha az alapkaraktere, a lúzer kamaszlány már csontig lerágott téma, a mese folyamán egész önálló jellemmé kezdett alakulni.
De még inkább a további mellékszereplők, Glamora, Gert és Mombi, az eredetileg gonosz boszorkányok mind elbűvölően sokrétű figurák voltak, pláne Glamora, aki szimplán meg óhajtja ölni ikertestvérét, Glindát, a jó Déli Boszorkányt.

"A lent a fönt, a fönt a lent. A Jók a Gonoszok, a Gonoszok a Jók. Változnak az idők. Ilyenné vált Ózfölde...
 A gonoszság is hozzátartozik Ózföldéhez. Beletartozik a dolgok rendjébe. Mindig is létezett a Jó kontra Gonosz. Jóság nélkül nem létezhet varázslat.. És a jóság nem létezhet gonoszság nélkül. És Ózfölde nem létezhet varázslat nélkül."

Mivel ez egy több részes történet nagyon hosszú a bevezető, felvezető rész, tulajdonképpeni információkat, teljes beszámolókat Dorothy uralmáról csak a 14.fejezetben kapunk, ezt idéztem.
De addig is Amy megismerkedik az összes lényeges mellékszereplőkkel, látja Glindát a régi Jó boszorkányt mágiát lopni, és egyáltalán összességében eléggé elhűlten bámulja a régebben színes, fényes tájat.

"ez itt nem az az Ózfölde, amiről olvastam, vagy amit a moziban láttam. Ebből mintha valaki kioldotta volna a Technicolor színeket és komorrá sötétítette volna azokat."
A senki nem az, akinek ismertük érzés végigkíséri a történetet, és valószínűleg tartom, hogy a további részben is így lesz.
Vigyázz, SPOILER!
Az Oroszlán egy olyan rémlény, aki kiszipolyozza mások félelmét, és ebből építi fel testét; a Madárijesztő doktor Frankensteinként dolgozik; a Bádog Favágó robotszíve ész nélkül dobog Dorothyért. Még Oz, a régi Varázsló sem az, akinek eljátssza magát...




Angol nyelvterületen úgy reklámozzák Paige művét, hogy Kill Bill utánzat, és ezzel is kénytelen vagyok egyet érteni, hiszen Amy fegyvere is a kard, bár csak egy rövid varázstőr. De a célja, a bosszú, meg a kiképzése, ami a regény fő gerincét adja, erre a filmre utal vissza.
Ha már a kiképzést említettem...
Hát én meg lettem volna a szerelmi szál nélkül, de nyilván ettől young adult a sztori. Nem mondom, hogy nem vonzó a fiú személyisége, Nox már a nevében is titokzatos, csak kicsit unalmas sablon, hogy vannak előző lányok, akik féltékenykednek Amyre.

Mindenesetre én ezt a könyvet jobban szerettem a Wicked-nél, és mivel pont ma jelent meg a folytatása a kiadónál, nagyon-nagyon remélem, hogy azt is be fogják szerezni a könyvtárunkba :)
Én Amyvel tartok a következő kalandjára is, mert Dorothy disztópikus, nem enyhén fasiszta uralmát, meg főleg a PermaSmile-t le kell törölni a szájáról.

Éljen a Jók uralma, akik tulajdonképpen a Gonoszok :))

Borítómustra:

Mindkét résznél egy az egyben az angol verzióval adták ki, bár az eredeti ennyire nem véres, nem szenzációhajhászós.
Noha a tartalomhoz egészében illik a sok vér, azért kíváncsi lennék rá, hogy miért kellett ennyire hálivúdira venni a fazont??


Moly adatlap:
https://moly.hu/konyvek/danielle-paige-dorothynak-meg-kell-halnia
https://moly.hu/konyvek/danielle-paige-a-gonosz-ebredese

http://daniellepaigebooks.com/


Megjegyzések