Instavers


Fülszöveg:

Az InstaVers projekt a Facebookon indult 2014. április 11-én, azzal a céllal, hogy minél több emberhez juttasson el kortárs magyar verseket. Kezdetben verseket osztogattunk az utcán, középiskolákat látogattunk annak érdekében, hogy megtudjuk, ki mit gondol a kortárs magyar irodalomról, és hogyan lehetne közelebb hozni az olvasókat a könyvekhez. Azóta már több mint 8000 felhasználó követi az oldalt. Két saját szervezésű fesztivál, rendhagyó irodalomórák és nagy sajtóérdeklődés után pedig megjelent az InstaVers-könyv.


A művek szerzői:
Szabó Imola Julianna, Horváth Benji, Lackfi János, kabai lóránt, Krusovszky Dénes, Nemes Z. Márió, Dunajcsik Mátyás, Erdős Virág, Balaskó Ákos, Závada Péter, Hartay Csaba, Kukorelly Endre, Pál Dániel Levente, Nádasdy Ádám, Sirokai Mátyás, Kemény Zsófi, Lanczkor Gábor, Gerevich András, Fehér Renátó, Szijj Ferenc, Babiczky Tibor, Térey János, Tóth Kinga, Pallag Zoltán, Csider István Zoltán, Garaczi László, Hevesi Judit, Szöllősi Mátyás, Bajtai András, Csobánka Zsuzsa Emese, Szálinger Balázs, Karafiáth Orsolya, Kemény István, Tóth Krisztina, Papp Für János, Turi Tímea, Pion István, Szabó T. Anna, Bende Tamás, Parti Nagy Lajos, Áfra János, Borbély Szilárd




Megmondom kereken: nem szerettem a trend könyveket, még akkor sem, ha valami igazán egyedi stílusuk, alapvetésük van. Talán ezért sem kértem az InstaVers kötetet recenzióra, holott a Verslavina után már tudtam, hogy az Atheneaum kiadónál nagyon ráéreztek a kortárs magyar költészet hiányára, és nagyszerű dolog, hogy egy év alatt két ilyen bombasikert is kiadtak.
Mert hát az lett mindkét kezdeményezés, a Verslavinát már dicsértem, idéztem belőle ide a blogra és most elárulom, hogy az instaversek következnek. Mégpedig jövő februárig minden hétfőn a hét versének kiválasztott mű egy-egy lírikus szépség lesz a kötetből.

Az InstaVersek nekem a szerelemről, magányról, elhagyatottságról szóltak, nem tudom, hogy vajon más mit olvasott ki belőlük. Próbáltam visszafogni magam, naponta csak tíz költeményt elolvasni, de sajnos az az igazság, hogy ez a könyvecske megint olyan mű, amit lehetetlen letenni, de húzná is az olvasást a könyvmoly, hátha lesz még több vers, rím, kép:)
Így is minden költeményt legalább háromszor olvastam el, de amik tetszettek, az négyszer, ötször is. Az utolsó olvasáskor meg egyszerűen betettem a könyv hátuljába egy ragadós papírt, és feljegyeztem az oldalszámokat, amelyik versek tetszettek. Nem feltétlenül csak a nagy nevek jöttek be, sőt, de tizenhat megjegyezni való cím így is maradt a végső összesítéskor. Rájuk kerestem, néhánynak megtaláltam az illusztrációját is az InstaVers fb oldalán, és beütemeztem őket hetente egyszeri gyönyörűségnek.

Vallomás: én bizony nem tudnám elajándékozni a kötet hátuljából kivehető képeslapokat, legfeljebb könyvjelzőnek használnám el őket. De majd igyekszem levadászni a könyvecskét, ha akciós áron lesz, mert ez megint olyan mű, mint Weörestől a Teljesség felé, újra és újra el kell olvasni a versikéket, lejegyezni a dátumot mellé, és figyelni, hogy éppen melyik rezonál az ember lelkével.
Az abszolút kedvenc Hevesi Judit korpusza lett, szégyen, nem szégyen, vinnyogva olvasom a szavait, mert bár én mindig szenvedek, ha véletlenül rímet kell kitalálnom, azonban ez az eredendően szépséges, lelket érintő szótenger elbűvöl.



Hevesi Judit: korpusz

a vágynak arctalanságáról
szólni, ha nincs más
csak az
ágyamba költözött szorongás
így adni arcot a fájdalomnak
ha a békéd eszközévé
tenni már őt nem
hát senkit
de odaadom neked
magamból a csendet
és benned is hallgasson
az égő bőranyag szaga
a csont alatta mesél majd
tanúskodik arról
amit látsz
ha meglátod egyáltalán
hogy a némaság
háttérzenéje
az újra és újra megfeszített krisztusnak
üvöltése.



5/5 csillag, kívánságlistára került.

Kapcsolódó linkek:

Moly adatlap:

https://moly.hu/konyvek/kele-dora-szerk-instavers

https://hu-hu.facebook.com/InstaVers/


Könyvutca blogbejegyzés (Bea)

Megjegyzések

  1. Örömmel látom belinkelt blogbejegyzésünket.:) Örülök annak is, hogy téged is magával ragadott a kötet.:) A képeslappal én is így vagyok. Bea

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Felhívom rá a figyelmet, hogy a blogon a megjegyzések MODERÁLÁS után kerülnek fel; illetve hogy a megjegyzés írója tudomásul veszi, hogy adatait (nevét és online elérhetőségét) ÖNKÉNT adta meg. Harmadik félnek, vagy reklámcélra nem használom fel senki adatait!