Ez volt 2021.nyara: Július-augusztusi olvasmánylista

 



Kicsit hamarabb zárom az augusztust, nem az utolsó napon, de ma érek rá, és amúgy is tudom, hogy nem fogok már befejezni új olvasmányt. 
A lista tetemes mennyiség, de ismételten sok közötte a Búvár zsebkönyv, 100 oldal alatti ebook, illetve a gyerekkönyv:

  • The Mental Toughness Handbook
  • Limpár Ildikó (szerk.): Rémesen népszerű
  • Harriet Muncaster: Holdas Hanna és Hófiú
  • Master Your Emotions
  • Georges Simenon: Maigret és a gengszterek
  • Georges Simenon: Maigret és a víg kompánia
  • Jay Northcote: Secret Santa
  • Georges Simenon: A gyilkos
  • Daily Habit Makeover
  • Georges Simenon: Maigret és a vérfoltos öltöny
  • Csaba György Gábor: Égitestek
  • His Cocky Cellist (Undue Arrogance, #2)
  • His Cocky Valet (Undue Arrogance #1)
  • Wayne W. Dyer: Change Your Thoughts – Change Your Life
  • Timo Parvela: Miú és Vau esti meséi
  • The Science of Self-Discipline
  • Darius Foroux: Massive Life Success
  • Darius Foroux : Win Your Inner Battles
  • Karen Stivali: Tonight
  • Majercsik Krisztina: Régi, érdekes játékok
  • Fake the Date (#Love Wins, #1)
  • The Perfect Day Formula
  • Georges Simenon: Maigret emlékiratai
  • Garrett Leigh: Falling For My Roommate (Micah)
  • Horváth Árpád: Órák
  • Isépy István: Gyógynövények
  • Kiss Éva: Korok, bútorok
  • Harriet Muncaster: Holdas Hanna és a lámpaláz
  • Darius Foroux: Highly Productive Remote Work
  • Darius Foroux: The Road To Better Habits
  • Darius Foroux: How To Go From Procrastinate Hero To Procrastinate Zero
  • Darius Foroux: What is takes to be Free
  • Jay Northcote: The Law of Attraction
  • Garrett Leigh: Hometown Christmas
  • Guillaume Musso: Central Park
  • N. R. Walker: Reindeer Games
  • Georges Simenon: Maigret és a furcsa idegen
  • Darius Foroux: Think Straight
  • Vishen Lakhiani: The Code of the Extraordinary Mind
  • Babos Lórántné: Gombák 2.
  • Hunyadi Károly: Gyomnövények
  • Mészáros Zoltán: Trópusi pillangók
  • Harriet Muncaster: Holdas Hanna a pizsibuliban
  • Vera Croghan – Ivo Holmqvist: Complete Swedish




Idén elég sok embert kérdezgetek arról, hogy ki, hogyan éli meg ezt a járvány miatti állandó bizonytalanságot. Úgy vettem észre, hogy két út van: az emberek egy része megy, mint a mérgezett egér, amikor éppen lehet; míg a másik része meg bezárkózott, elzárkózik. 


Hát bocs az első csoporttól, de én az elvonulókat erősítem :D Voltunk üdülni mi  is a családdal, a közösségi médiában (instán, FB-én) a fenti két "nyaralós" posztot láthattátok tőlem. 
Hát nem vittem túlzásba a megosztást, az biztos. 

Nem is nagyon fogom, ez után sem, a virológusokra (és SOHA NEM a politikusokra!) hallgatok; hordok maszkot a Bkv-én, és tartom a távolságot, hiába kaptam meg mindkét oltást. Ugyebár nekem a két kisebb gyerkőcöt még nem lehet oltani (9,11 évesek), és különben sem gondolom, hogy az állandó fogyasztás, vásárlás, élményvadászat jót tenne az emberek lelkének.
Idén eléggé élem 'a kevesebb az több' elvet.



Írtam már, hogy 2021.nálam egy Maigret-év, most vettem rá magam, hogy hallgassak Pupillára, aki évek óta ajánlja a belga detektív kalandjait. 
A kötetek egy napos szórakozások, 150-200 oldalas regények, roppant pörgős, filmszerű gyorsasággal történnek bennük az események, viszont rengeteg mellékszereplőt, karaktert vonultatnak fel. 
Most tartok a hetedik olvasásnál, létrehoztam a Moly-on egy OIK-ból kölcsönzött könyvek polcot, és azon megnézhetitek, hogy pontosan melyik Maigret-ket olvastam. 
Mindenesetre, Simeon műveket még jó sokat fogok olvasni, az tuti!

A Búvár-Kolibri zsebkönyvek két részére is szívesen felhívom a figyelmet, mind a Korok, ​bútorok; mind a Régi, ​érdekes játékok roppant jó része volt az ismertető sorozatnak. 
Elsőként az illusztráció hihetetlen szépségét, részletgazdagságát kell kiemelnem, egyszerűen lenyűgözően szép volt a bútoros kötet.
A másik dicsérendő apróság pedig a különböző érdekességek, amik egy-egy művészettörténeti korszakot jellemeztek, és bemutatásra kerültek. Rengeteget tanultam olvasás közben, példának okáért azt, hogy az egyiptomiak (ókor, fáraók korában!) alkották meg az összecsukható, X lábas széket és az összecsukható ágyat. Anno még fából, de akkor is: wow!
(Fiókos étkezőasztal pedig Mátyás király uralkodása alatt készült először hazánkban.)
Jó szívvel ajánlom ezt a részt, nagyon jópofa elmerengni azon, hogy melyik bútorunk hány száz, vagy akár ezer éve létezik ;)

Gyerekjátékos kötetben több, ma is ismerős játékot láttam, aminek ellenben teljesen más neve van, mint anno 1985-ben, amikor kiadták a könyvet. ("Hull a hó" névvel illeti a hógömböt, mennyivel egyértelműbb, egyszerűbb a mai megnevezés!)
Itt is az ókortól, illetve Kínától indul el a játékok bemutatása, azonban érdekes, hogy mennyi játék volt előbb a felnőttek játékszere, szórakozása. (Például a marionett babák, vagy a bábjátékok, papírszínházak, amiket még a francia arisztokraták is tartottak szalonjaikban.)




Az Athenaeum kiadónál már hat kötet megjelent a Képzelet és Tudomány sorozat részeként, amik tanulmánykötetek, magyar, egyetemi oktatók, szerzők tollából.
Nekem a Rémesen népszerű (Szörnyek a populáris kultúrában) alcímű kötet már az ötödik olvasásom a sorozatból, és természetesen az eljövendő jogi rész, illetve a kimaradt második kötet is várólistán van.
Ezeket a tanulmánykönyveket kevesen olvassák el teljes körűen, sok könyvmoly olvassa úgy, hogy az ismerős sci-fi, fantasy világokhoz kapcsolódó tanulmányokat nézi át. 

A Rémesen népszerű kötettel én is így tettem, a tizenkettő írásból ötöt olvastam el, a kötet elejét, amely témákat ismerem. Már elővigyázatos vagyok, a sorozat előző részeinél jártam már úgy, hogy teljes regény, fimszériát spoilerezett el nekem a szerző...
Itt most a bevezető után, a Frankenstein tanulmányt, a mesterséges intelligencia, robotokról szóló részt; a női szörnyekről szóló írást, Star Trek, Macskanő kapcsán, valamint a Világok harca részt olvastam el.
(Ezek voltak a fandomok:
Mary Shelley: Frankenstein; Jurassic World-filmek; Ex Machina; William Gibson: Neurománc; 2001. Űrodisszeia; Én, a robot, Mátrix-trilógia és Terminátor-sorozat; H. G. Wells: Világok harca; Star Trek – The Original Series; Batman; Pókember; Marvel kapitány.
Az Ex Machinát és a Neurománcot nem ismertem; a többiből minimum az első részt olvastam, láttam.)

Én mindig szoktam ajánlani ezeket a tanulmányköteteket, rendkívül érdekes, hogy mennyire befolyásolják ezek a filmek, regények a hétköznapi kultúránkat, és jócskán érdekes, meglepő tanulmányokat idéznek az angolszász országokból. 
(Mondjuk nem egyforma minőségűek az írások, erre mindenképp érdemes felkészülni és ERŐSEN spoilereznek, tehát ellövik a cselekményeket előre.)



Megjegyzések