Nevelj ​jedit! - A képzelet pedagógiája


FÜLSZÖVEG:

Valóban ​olyan vonzó iskola a Roxfort, ahol mindennaposak a tanári zaklatások és ahol halálos csapdák leselkednek a diákokra? Milyenek is valójában a roxforti tanárok és mennyire is erkölcsösek Voldemort ellenfelei? Miben hasonlít és miben különbözik a Messzi-messzi Galaxis jedinevelése a Trónok harca westerosi mesterek rendjétől? Megfelel-e a tesztelmélet alapvetéseinek a Star Trek Kobayashi-Maru próbája? Ölve vagy ülve jó az éjfúria, s milyen tantárgyakat oktatna a Hibbant-szigeteki „új iskola”? Pennywise vagy a felsőbbéves zaklatók okoznak nagyobb lelki törést a diákokban? Milyen is lenne a Xavier professzor mutánsiskolájának pedagógiai programja? Milyen tudásokat preferál a Csillagközi invázió és a Végjáték képzési rendszere? 


A sci-fi politológiája kapcsán felvetett gondolatkísérlet és a fantasztikus világok utazása tovább folytatódik. Tóth Csaba, A sci-fi politológiája és a Fantasztikus világok című könyvek szerzőjének ajánlásával ezúttal tíz, a nevelés-oktatás területének avatott kutatója mutatja be a sci-fi, a fantasy és a horror világának iskolai és iskolán túli tanulási sajátosságait. A Nagy Ádám szerkesztésében megjelenő antológia további szerzői Boráros-Bakucz András, Feleky Mirkó, Galuska László, Pál Horváth László, Karlowits-Juhász Orchidea, Körtvélyesi Franciska, Lőrincz Andrea, Melinda Mikusová és Svitek Szilárd.

A KÖNYV MEGRENDELHETŐ A LÍRA OLDALÁN!
Megjelenik április 16-án.



Megvallom előre, kicsit gondban vagyok ezzel a könyvvel. Igazából stílusában tanulmánykötet, de vegyesek az írások szintjei, illetve kettőt nem olvastam el, mert nem ismerem a hozzájuk kapcsolódó könyvet, filmeket. 
Érdekes, hogy a kiadó oldalán a könyvrészlet nem tartalmazza a különböző fejezetek címeit, de én amúgy saját ízlés szerint olvastam a részeket, mert nem kötődnek egymáshoz a fejezetek. 

Szerintem nem lesz meglepő, ha azt mondom, hogy a három Harry Potter világát tárgyaló művel kezdtem az olvasást. 
Körtvélyesi Franciska írása az előítéletekről és a varázslótársadalomról szól; Horváth László a roxforti tanárok tanítási módszereit vizsgálja, kritizálja; míg a harmadik rész, Melinda Mikusova a könyvekben, filmekben jelen lévő bullyingről írt. Ez utóbbi részlet fenn van a kiadó oldalán is!
Habár mindhárom tanulmány tetszett, azért tudnék velük bőven vitatkozni, de gondolom, ezzel szintén nem mondtam váratlan információt. 

Nagy Ádám és Svitek Szilárd közös műve, az X-men filmekből ismerős iskolák elemzése elég vicces volt, főleg elképzelni Logant (Farkast/Rozsomákot), amint tantervet ír, hogyan fogja a mutánsifjakat oktatni :D
Az Így neveld a sárkányodat tanulmányozó kötetrész a pedagógiai kultúraváltást elemzi, míg Nagy Ádám a Star Trek-univerzumon keresztül a no win, azaz győztesként is vesztes vezetői képességeket felmérő szituációkról szól. 

Az utolsó cikk, amit olvastam a Star Wars és a szamurájok oktatását hasonlítja össze, párhuzamosan a Trónok harca és a középkori lovagképzéssel. Habár ez utóbbi sorozatot nem ismerem, meglehetősen érdekes, és részletes volt a tanulmány. 
A két fejezet, amit nem olvastam el, egyfelől Stephen King világába (Az) kalauzol el; másfelől két filmet elemez, a Csillagközi inváziót és a Végjátékot. (Starship Troopers, Ender’s Game)

Olvasás közben gyakran elgondolkoztam azon, hogy milyen nagyszerű, hogy végre hazánkba is teret hódít ez a fajta hobbi, hogy komoly tudósok, egyetemi oktatók kapcsolják össze a hétköznapi, ismerős világot a tudománnyal. Ez az ismeretterjesztés modern módja, én több Harry Potter elemzőkönyvet elolvastam már, és rengeteget gondolkodtam mások felvetésein. 

Összességében a Nevelj jedit! egy kellemes olvasmány volt, ha ismerjük az adott film, vagy könyvvilágot, amiről szól, de az biztos, hogy teljességgel felkeltette az érdeklődésemet a másik két hasonló kötet iránt.
(A beillesztett kép a Star Wars könyvtár, amit a Trinity College könyvtára ihletett :D)

Köszönöm az előolvasás lehetőségét az Athenaeum kiadónak!

Megjegyzések